Pædofili

Vision:
Alle børn og voksne skal trygt kunne stole på, at seksuelle krænkelser eller lignende ikke finder sted i klubben. Rammerne og herunder retningslinjerne skal underbygge denne følelse af tryghed samt sikre, at ubehagelige situationer og unødig mistanke ikke opstår.

Forebyggelse:

• Alle aktive trænere og ledere i og omkring børne- og ungdomsårgangene i klubben skal have indhentet en børneattest 1 gang årligt. Attesten indhentes også i forbindelse med camps / fodboldskoler. Hvis den enkelte træners / leders attest er plettet, så stopper han / hun øjeblikkeligt som træner / leder i klubben.

• Hvis man som voksen har mistanke om, at en træner / leder ikke overholder nedenstående retningslinjer, skal man kontakte klubbens børneansvarlige eller ungdomsformand. Det vil blive taget alvorligt og undersøgt, men klubben vil samtidig ikke stemple trænere / ledere på baggrund af mistanke.

Retningslinjer:

• Klubbens trænere / ledere må kun besøge børn udenfor klubben, hvis der er en voksen pårørende for barnet til stede.

• Klubbens trænere / ledere må kun få besøg af børn, hvis det er efter aftale med en voksen pårørende til barnet, og hvis barnet har til formål at besøge et andet barn, eksempelvis trænerens / lederens eget barn.

• Fysisk kontakt er en nødvendig del af at gå til fodbold, både mellem barn og barn og mellem voksen og barn. Det er dog vigtigt, at ingen børn eller voksne kommer til at føle sig krænkede, også selvom det ikke var intentionen. Derfor skal alle børn og voksne tænke over, hvordan de har fysisk kontakt med hinanden.

- Man må gerne kramme, give hånd, give high-fives og trøste ved fx at lægge en hånd på ryggen / skulderen.

- Man må ikke berøre skridt, numse eller bryst.

- Man må ikke kysse.

- Man må ikke udnytte sin større fysiske størrelse til at udøve magt over et barn.

- Man må ikke udøve vold.