Kommunikationen i klubben og på årgangene skal underbygge kvalitet og kvantitet i tilbuddene. Den skal være stabil, nem at gå til og ikke mindst lige for alle. Det skal gøres muligt for alle at kommunikere med alle, på en god og konstruktiv måde.

• Nye spillere må få maks. 4 prøvetræninger, før de skal beslutte, om de vil melde sig ind i klubben eller ej. De må kun spille træningskampe eller stævner i denne periode. Det skal aldrig være trænernes ansvar at instruere nye børns forældre i, hvordan indmeldelse i klubben og hold-kommunikationen fungerer. Det skal enten være holdlederen eller den årgangsansvarlige som står for dette. Det er vigtigt, at både trænerne og børnene tager godt imod børnene på træningsbanen de første par gange. Det er trænernes ansvar, at børnene så hurtigt som muligt føler sig inkluderede i træningsmiljøet og som en del af holdet.

• Træneren skal tilstræbe at køre al kommunikation via en forældre eller anden voksen pårørende til barnet.

• Hvis træneren af en eller anden årsag ikke har forældrenes nummer, men har barnets nummer, og der er noget kommunikation der haster, må træneren gerne skrive til barnet for at spørge om hans/hendes forældres nummer. Hvis barnet herefter giver sin forældres nummer, så stopper kommunikationen med barnet dér. Hvis barnet ikke har mulighed for at give sin forældres nummer, så stopper kommunikationen også dér.
    Hvis barnet skriver direkte til træneren på trods af, at træneren har en forælders nummer, så skal træneren ikke svare barnet, men skrive til forældrene i stedet.

• Al kommunikation som er relevant for alle spillere på holdet skal foregå på Holdsport. Dette gælder kommunikation omkring kampe, træninger, sociale arrangementer og anden info fra trænerne, holdlederen eller klubbens ledelse. Hvis man som forældre har noget, som man gerne vil dele, så skal man enten kontakte trænerne eller holdlederen, eller også skal der benyttes en ekstern platform, såsom Facebook, hvor forældrene kan dele ting med hinanden. Hvis man benytter en ekstern gruppe er det vigtigt, at alle forældre er med, og at trænerne ikke er med.

• Det er valgfrit, om kommunikation mellem trænerne / holdlederne og forældre kører over Holdsport, SMS, E-mail eller andet steds.

• Alle forældre er velkomne til at kontakte klubbens børneansvarlige eller ungdomsformand, hvis de har noget vedrørende deres barn, som de gerne vil tale om.

• Al kommunikation skal foregå med en god tone, både fra trænernes, ledernes og forældrenes side. Vi har lov til at være uenige om tingene, og her skal vi være gode til at forstå hinanden. Man skal som træner/leder forsøge at være konkret i sine beskeder, i stedet for at lægge op til debat.

• Der skal som minimum afholdes 1 årligt forældremøde. Møderne vil være forskellige, men de kan f.eks. omhandle trænings- og kampstruktur, børnenes trivsel, det sociale, den kommende sæson og/eller meget andet. Det skal som udgangspunkt være holdlederen og den børneansvarlige som står for møderne. Det forventes derfor ikke, at trænerne deltager, men de må gerne. Derimod forventes det, at der så vidt muligt møder 1 forældre/pårørende op pr. barn.

• Klubben forventer, at alle forældre følger med i kommunikationen som vedrører deres barn. Hverken trænerne, holdlederen eller klubbens ledelse forventes at skulle bruge tid på individuelt at kontakte dem, som ikke tager sig tid til at følge med. Det skal siges, at klubben tager ansvar for, at det er så lidt tidskrævende og nemt som muligt for forældrene at følge med. Derudover skal børnene helst ikke straffes for, at deres forældre / pårørende ikke følger med, og derfor vil der nogle gange blive gået på kompromis med ovenstående og brugt tid på individuel kontakt.

• Al kommunikation som er relevant for flere end ét hold skal foregå gennem Holdsport. Dette gælder info om klubarrangementer, strukturelle ændringer, træningstilbud og andet fra klubbens børneansvarlige og øvrige ledelse.