Niveauinddeling & Udtagelse til kamp

Klubben skal tilbyde tilstrækkelige trænings- og kamptilbud til alle børn, hvor alle bliver udfordret på eget niveau.

Retningslinjer:

• Konsekvent niveauinddeling er en dårlig idé, ligesom det er en dårlig idé aldrig at niveauinddele. Niveauinddeling er til for at udvikle børnenes fodbold-kompetencer optimalt, men er samtidig en vigtig faktor i forhold til mobning. De enkelte trænere skal med hjælp fra klubben forsøge at ramme en balance der sikrer, at det enkelte barn ikke bliver under-/ overmatchet til træning, og at der ikke er for stor niveauforskel i grupperne. Der skal dog ikke kun tages hensyn til niveau, der skal også tages hensyn til det sociale, da det skaber tryghed for det enkelte barn, at de træner sammen med deres venner. Denne balance er helt afgørende for at forebygge mobning på holdene.

• Til kampe gælder det også om at ramme samme balance som til træning, men løsningerne er nogle andre. Der vil altid være niveauforskel på hold, det gælder derfor for trænerne om at være skarpe til at undgå en kultur der inspirerer til mobning især rettet imod de mindre dygtige børn. Trænerne skal være med til at skabe en holdånd når der spilles kampe. Han/Hun skal både italesætte og agere ud fra et udgangspunkt om, at alle er lige vigtige for holdet. Der skal på alle børneårgange, så vidt muligt, gives lige meget spilletid til alle. Hvem der starter inde og udskiftninger til kampe er vigtige signaler, som trænerne skal have i mente. Det skal ikke altid være de samme der starter inde / ude og det skal undgås at skifte en spiller ud på baggrund af præstation. Hvis træneren vurderer, at et barn er udsat eller begår for mange personlige fejl på en position, hvilket både mindsker selvtillid og kan inspirere til mobning, skal træneren forsøge, om han / hun kan skifte barnet over på en anden position, hvor de er mindre udsatte.

• Træningerne bør tilrettelægges således, at vi har mulighed for (nogle gange, ikke altid) at køre en træningsgruppe på 4-8 senstartere / mindre øvede børn og 1 træner. Endvidere skal det italesættes af trænerne, at de "nye" er lige så vigtige som dem der har været der længe, og at de erfarne børn skal tage hånd om de nye, så man på sigt får én samlet og endnu bredere trup. Senstarterne skal først spilles ind i kampe, når de er klar til det. Hvis det sker for tidligt, risikerer man, at de falder igennem og får en dårlig oplevelse. Ideelt set har man et kamp 2. hold som spiller i en lavere række, hvilket giver mulighed for, at kunne spille børnene ind tidligere. Har man ikke et 2. hold, skal børnene, så vidt muligt, tilbydes kampe med den yngre årgang i en periode. De skal dog være trygge med denne løsning (de har måske ikke nogle venner på den yngre årgang).

• Alle børn, som er meldt ind i klubben, har ret til at få tilbud om at spille kampe / stævner samtidig med, at alle børn har ret til at takke nej til disse tilbud. Derudover skal alle børn behandles ens; Der er ingen på samme hold som skal tilbydes flere eller færre kampe / stævner end andre. Det er klubbens ansvar, at dette bliver overholdt.

• Holdudtagelserne er de enkelte træneres ansvar, og beslutningerne træffes som udgangspunkt kun af dem. Baggrunden for beslutningerne, altså hvem der bliver udtaget, skal være lige for alle, og den skal være tydeligt kommunikeret ud til forældrene og spillerne på forhånd. Klubben pålægger ikke trænerne at skulle skrive til hver enkelt forældre, når deres barn ikke bliver udtaget. Forældrene har dog lov til at spørge trænerne om årsagerne.

• Hvis man som forældre føler, at ens eget barn eller nogle andres børn bliver uretfærdigt behandlet i forhold til ovenstående, så bør man først og fremmest optage en dialog med trænerne / holdlederen om dette. Hvis problematikken ikke kan løses her, så bør man kontakte klubbens børneansvarlige.