Rollefordeling

Vision:
Alle voksne i og omkring børneårgangene skal arbejde sammen om at give den bedst mulige oplevelse og udvikling til alle spillerne. Derfor skal alle voksne kende deres rolle og agere fornuftigt og bevidst med udgangspunkt i det ansvar der ligger i den enkelte rolle. Det skal være tydeligt kommunikeret ud fra klubbens ledelse, hvilket ansvar der ligger i de enkelte roller.

Retningslinjer:

- Trænerne har ansvar for børnenes udvikling som fodboldspillere men også mennesker. Det forventes, at de arbejder med og prioriterer alle børnene på den/de årgang(e) de er påsat. Trænerne har også ansvar for, at årgangen(e) fungerer som en helhed; fodbold er en holdsport, og derfor skal trænerne finde en balance og indgå kompromiser mellem holdet og individerne. I Helsingør IF forventer vi, at trænerne vægter individerne højere end holdet, men begge dele er vigtige.

Det forventes, at trænerne agerer som forbilleder for børnene i deres opførsel. Trænerne skal have læst trænerhåndbogen og børnepolitikken, og det forventes, at de agerer ud fra dem og dermed klubbens værdier.

Som udgangspunkt bestemmer trænerne - alt fodboldfagligt i træninger og kampe -  hvilke turneringer og kampe årgangen(e) skal spille - hvem der udtages til kampe - det strukturelle omkring træninger og kampe, herunder træningstider og mødetid til kampe. Alle beslutninger træffes med hjælp fra holdlederen og klubbens børneansvarlige og øvrige ledelse.

- Spillerne har intet ansvar for strukturen og der forventes meget lidt af dem. Klubben er der for deres skyld og ikke omvendt. Trænerne og holdlederen skal proaktivt tydeliggøre deres forventninger til spillerne, og spillerne skal forsøge at efterleve disse forventninger, så de får den bedst mulige oplevelse med at indgå i et hold.

Som udgangspunkt bestemmer spillerne selv - om de vil deltage i træninger, kampe og sociale arrangementer - om de er skadet og hvornår de er trætte - hvilken årgang de spiller sammen med (fødselsdato spiller her en mindre rolle end det sociale) - hvad de laver ved siden af fodbolden - om de vil gå til fodbold - om de vil skifte til en anden klub. Trænerne, holdlederen, forældre og de øvrige voksne omkring holdet har en vejledende rolle for spillerne. Forældrene bestemmer selvfølgelig også nogle ting, men de skal helst blande sig udenom under træninger og kampe.

- Holdlederen har et særskilt ansvar for, at årgangen(e) fungerer som en helhed. Han/Hun er et bindeled mellem trænerne, spillerne, forældrene og ledelsen og skal så vidt muligt repræsentere alle parter på en objektiv måde. Han/Hun skal sørge for, at der foregår en jævnlig og sund kommunikation mellem alle parter, og derfor skal holdlederen altid være orienteret om, hvad der foregår i klubben, forældregruppen, spillertruppen og trænerstaben. Yderligere får holdlederen uddelegeret nogle administrative opgaver fra trænerne; hvilke og hvor mange er trænernes beslutning.
Som udgangspunkt bestemmer holdlederen ikke ret meget selv, men han/hun vil ofte videregive beskeder fra trænerne og ledelsen.

- Forældrenes ageren omkring holdet er essentiel for holdets trivsel, både i forhold til hvad de kan bringe og hvad de ikke bør bringe til holdet. Det forventes, at forældrene tager ansvar for deres eget barn. De skal først og fremmest følge med i kommunikationen omkring holdet, så deres barn ikke går glip af aktiviteter, på grund af manglende opmærksomhed fra deres side. Derudover forventes det, at forældrene tager ansvar for deres barns trivsel på holdet. Hvis deres barn mistrives, enten grundet noget til fodbold eller noget udenfor fodbold, opfordres der kraftigt til, at forældrene tager en dialog med trænerne eller holdlederen om dette. Det giver nemlig trænerne og holdlederen mulighed for bedst muligt at imødekomme det enkelte barn.
Forældrene har også en vigtig rolle som frivillige. Det kan ikke forventes, at de bruger deres tid frivilligt, men samtidig er holdet afhængig det. Det gælder mindre ad hoc opgaver som kørsel til kampe, tøjvask, tilstedeværen til sociale arrangementer og ture og meget andet, men det gælder også større faste opgaver, som at blive træner, holdleder, medlemskoordinator eller socialt ansvarlig. Børne-årgangene er nemlig afhængige af disse personer, og Helsingør IF har, ligesom de fleste andre fodboldforeninger, ikke mulighed for at ansætte nok trænere og ledere til, at årgangene kan løse alle opgaver uden forældrene.
Forældrene kan meget nemt ødelægge årgange, og derfor er det vigtigt at italesætte hvad de ikke bør gøre. Det gælder - alle brud på trænerhåndbogen og børnepolitikken, og dermed brud på klubbens værdier - at skabe en “klub i klubben”, altså undgå at skabe grupperinger som gør tingene på deres egen måde og som udelukker de øvrige børn og forældre - blande sig i ting, som de ikke bør blande sig i, eksempelvis det fodboldfaglige eller dommernes kendelser.

- Den børneansvarlige, ungdomsformanden og bestyrelsen har det overordnede ansvar for alle børne-årgangene. Ungdomsformanden og bestyrelsen blander sig kun i større konflikter og beslutninger, mens den børneansvarlige skal være inde over den daglige drift og udvikling. Langt de fleste henvendelser, som ikke kan løses med trænerne og holdlederen, bør rettes imod den børneansvarlige.

- Overordnet er ledelsen ansvarlige for årgangenes trivsel. Deres to fornemmeste opgaver er at sørge for, at rammerne er i orden og, at der er påsat nok trænere og ledere med kompetencerne og engagementet til at skabe det bedst mulige udviklingsmiljø for børnene.
Ledelsen kan træffe enhver beslutning på årgangenes vegne. Internt træffer den børneansvarlige flest beslutninger omkring børne-årgangene, men ungdomsformanden er ham/hende til hver en tid overordnet og bestyrelsen har ansvaret for dem begge.